fredag 20 mars 2009

Nu brinner , jag menar bränner det igen....


Jag har under den senaste veckan fått symtom på något så vanligt som halsbränna, urk! Jag känner igen det och vet vad det innebär då jag hade det när jag var gravid. Denna åkomma är något jag tycker är helt onödig, men jag vet att det har en naturlig förklaring. Mig! Jag kommer ihåg att jag knaprade några stora vita tabletter som bildade skum i munnen då jag var gravid. Jag minns också hur obehagligt jag tyckte det var och hur det där skummet stod mig ända upp i halsen efteråt. Var kanske meningen i och för sig :)

Hur som helst så gick jag in på nätet och sökte lite självhjälp när det gäller halsbränna. Följande kloka ord kom då fram.

Egenvård

  • Undvik större måltider och mycket dryck, särskilt sent på kvällen.- Tror inte jag äter några enorma portioner, men visst ska jag minska lite på dem ändå. Sent på kvällen, tja ofta en kopp te och knäckebröd. Varning varning!

  • Undvik sådant som du märker irriterar, till exempel stark mat och beska drycker som grapefruktjuice.- Skulle aldrig i min vildaste fantasi käka något som innehåller grapefrukt. Stark mat äter jag inte heller ofta så det går bort.

  • Viss mat neutraliserar syran, som mjölk, yoghurt och filmjölk.- Ok, mjölk dricker jag en hel del, bra bra!

  • Ät på regelbundna tider, lägg gärna in något mellanmål, undvik sena kvällsmål.- Hur sjutton ska man kunna äta regelbundet när man både jobbar och lever oregelbundet. Men jag äter med jämna mellanrum, i alla fall när jag är ledig. Och mellanmål, jag borde äta mer frukt. Jag köper alltid hem en massa frukt men ser bara till att barnen äter av den. Skärpning!

  • Se över ditt kaffe- och tedrickande om du märker att detta irriterar. - Dricker 2-3 koppar te per dag. Ingen fara skulle jag tro.

  • Undvik tunga lyft och kraftiga framåtböjningar.- Tunga lyft ingår i mina arbetsuppgifter, eller det gör det kanske inte, men det förekommer i alla fall.

  • Du kan prova att ligga högre med överkroppen genom att höja sängens huvudända med till exempel några böcker under sängbenen.- Kommer aldrig på frågan. Jag måste få ha min plattkudde, mjuka höga pluffsiga kuddar funkar inte på mig.

  • Sluta röka och var försiktig med alkohol.- Jag har ju inte ens testat att röka så där känner jag mig lugn. Alkohol, ja i snitt ett glas vin i vecka, ibland två. Njae kan nog inte vara det heller.

  • Gå ner i vikt - övervikt är en känd riskfaktor för halsbränna.- Wow, vad var det jag trodde. Jag är såååå medveten om att jag borde minska en sisådär 6-7 kg i vikt, men var hittar man den motivationen när allt annat står en upp över öronen. Nä det är inte synd om mig, inte så jag menar. Men det vore coolt om man kunde köpa lite motivation på apoteket eller så. En burk motivation tack, och så vips är man igång med en trevlig och koncentrerad viktminskning.
När jag var och handlade här om dagen så stötte jag plötsligt ihop med en gammal arbetskamrat, tillika konsulent på Viktväktarna. Vi pratade en lång stund, men under hela samtalet kom tanken titt som tätt på vad hon egentligen tyckte om det som låg i min kundvagn. Jag höll som flitigast på att handla både till fikat jag skulle ta med till jobbet och till symötet. I vagnen fanns vispgrädde, smör, ananas på burk (med massor av socker i), halstabletter till stortjejen och nyponsoppa, men en hel del grönsaker också förstås. Fast just i den stunden när jag stod där tänkte jag enbart på alla socker- och fettkällor som fanns i min vagn och vad matpolisen framför mig egentligen tyckte. Nu är det ju så att min gamla arbetskamrat struntade fullständigt i vad jag handlade, hon verkade mest glad över att få träffa mig efter så många år. Och som väl var så betedde jag mig inte så knasigt att jag började be om ursäkt och förklara varför jag handlat det jag gjort.

Det trista var att inte ens hon som är den mest positiva och lättsamma man kan tänka sig, fick mig motiverad. Jag får allt söka nya källor till var man hittar motivationen. Återkommer om jag finner den. Kanske ska höra med Carro, hon verkar ha hittat den och behållt den.

Inga kommentarer: