tisdag 10 mars 2009

Uppdatering från kackelboa

Kära Bente frågade mig lite fint i en kommentar ifall jag glömt att uppdatera kycklingresultatet under silkesmamman. Och faktiskt så har jag det, glömt alltså. Men bara på bloggen. För jag och mina grannar, speciellt B har ältat dessa kycklingar från morgon till kväll under ett bra tag nu. Så jag trodde helt enkelt att alla visste om det utan att jag skrivit något om det. Hmmm

Men den bistra sanningen är att Silkeshönan kände sig utomordentligt nöjd då hon upptäckt de två små kycklingarna som kläckts. Så hon traskade helt enkelt av äggen och nobbade de sex som var kvar. Tyvärr så upptäckte jag det för sent då äggen redan var iskalla. Pratade med min erfarna granne C om detta och hon hade också haft en höna en gång i tiden som gjort så. Det är väl bara att inse naturens gång. Och med tanke på hur mycket tid jag tillbringat på jobbet på sistone så har jag inte haft möjlighet att spana på dem så ofta som jag kanske skulle vilja. Jag har ju varit lite smått delaktig i den stora kläckningen hos granne B också, så visst kommer det flytta hem lite småfåglar till mig inom en snar framtid ändå.

En annan glad nyhet är att en annan silkeshöna la sig och började ruva strax innan den andra var klar. Så nu har jag åtta ägg till som kanske kan bli kycklingar framöver, hon har legat en vecka på fredag. Måste erkänna att silkeshöns är riktigt pålitliga när det gäller ruvning annars. Typiskt bara att jag ska sälja dem och att det aldrig verkar bli av när de blir liggsjuka titt som tätt :)

Sen vet jag inte om jag berättat det innan, men jag ska ta med mig familjen och titta på hundar på söndag, hi hi. Jaha, jag hade berättat. Man vet ju aldrig med mig.

4 kommentarer:

Bente sa...

Ha, ha, jaha....här sitter man med såriga fingertoppar som man tuggat ner till nagelbanden....och så har du "glömt"!
Retas bara lite....;-) Kul att det blev två iaf....hon kanske var så vrålhungrig att hon tänkte det fick räcka? Hon har ju trots allt legat dubbla perioder :-)
Kuuul att du ska på hund-utflykt på söndag!!
Själv sitter jag o håller på att längta ihjäl mig efter A.....han är hos en kompis de dagarna jag är på praktiken.....jag kan ju säga att det är tio gånger värre att vara utan honom på hemmaplan än när jag åker bort!!
Kram!

blenda sa...

Bente: Jag förstår om dina nagelband är nedslitna, det börjar mina oxå bli nu med alla tankar, önskningar och brist på tid och sol. Men jag är inte bitter, inte ett dugg.
Jag ser varje liten kyckling som något positivt och glädjande nu när det börjar bli ljusare. Och lite fler fjädrar kommer det bli ute i mitt stall under våren. Jag lovar ;)
Men samtidigt så är jag så överlyckling för att det snart är tid för att få veta om det blir en liten hund för min del. Som jag hoppas och längtar.....

Bente sa...

Det är ju som en februari kvar....en mycket kort liten månad.....skall hjälpa till att skynda på tiden så den går jättefort. Kom ihåg kameran på söndag så man får se lite foton på den blivande modern. Sen tycker jag du kan försöka ta det lite lugnt om du har någon som helst möjlighet till det.....du verkar ju jobba väldans mycket hörru?

blenda sa...

Bente: Klart att kameran följer med, ska se till att minneskortet är tomt också. Jag tycker tiden går så väldans fort nu så att vänta är ingen fara alls.
Å du, jag vet om att jag jobbar mycket, men det är skolan som blir lidande. Bara att erkänna att man inte kan hinna med allt, och nu verkar det bli skolan som får stryka på foten.