fredag 6 mars 2009

Symöte hos R

Igår kväll var det återigen dags för symöte här i byn. Vi skulle alla vallfärda till fru R för att skvallra lite, dricka lite vin och äta lite gott. Och det blev det med råge kan jag säga, kanske inte skvallret då det var i ungefär samma mängd som alltid. Vinet stannade för min del på två glas rött. Men maten, denna mat. Kan man ha idoler i matlagning så tror jag banne mig att R är en sån för mig. Hon är pensionär och älkar att laga mat. Jag vet många i hennes ålder som är mycket duktiga på att laga mat, men då blir det oftast gedigen husmanskost som serveras. Jag älskar husmanskost så inte för det, men det kan inte vara lika vanligt att damer i hennes ålder är så duktiga på "lite modernare" mat. Hu, känns nästan hemskt att skriva. Det är kanske bara så att jag har en massa förutfattade meningar om hur damer i hennes ålder ska vara. Nä fy skäms på mig, det är ju inte så jag menar.

Jag menar nämligen att hon har en förmåga att få till rätter så de blir så där väldans goda. Hon är en klippa när det gäller vinägretter, kryddningar och kombinationer i största allmänhet och vågar sig på det mesta. Sen är hon själv vegetarian och har därför en speciell förmåga och kunskap när det gäller just sådan mat. Och det är den typen av mat jag skulle vilja lära mig laga mer av. För att inte tala om hennes hembakade knäckebröd, såååå goda. Hon och granne S hade tydligen träffats någon morgon för lite sen för att baka knäckebröd. De är så händiga och pyssliga de här damerna.

Igår på symötet bjöd R på kebabrullar på spett (med jättegod smak), chilimarinerade räkor (wow), matkorn blandat med diverse grönsaker och örtkryddor, en fantastisk sallad och gott bröd med ost därtill. Hua va jag blev mätt, men jag kunde inte sluta äta. Och jag är så ledsen att jag inte hade kameran med mig, för jag hade mer än gärna lagt ut en bild på den färdig upplagda maten som hamnade på en ljusblå tallrik. Ja det var så vackert. Och så trevligt, ja va det var trevligt. Nästa gång är det min tur, inte lätt när lilla R har lagt ribban med sina kokkonster :)

Inga kommentarer: