lördag 7 mars 2009

Surmule till tupp


Den här ståtliga tuppen gjorde mig både förvånad och något förskräckt här om dagen. Jag och döttrarna hade varit och fikat hos granne B och kommer hem. Storfjädrarna promenerade som vanligt omkring på lagårdsplanen och stortjejen frågade om hon kunde få ge dem lite vetekorn att mumsa på. Självklart fick hon det, men hon hann aldrig så långt som att hämta den. För när hon var på väg från hönsen och till sadelkammaren (numer kallad kackelrummet) så började tuppen köra nån form av kortvarig krigsdans. Och innan jag hann reagera så anföll han stortjejen och nöp till henne rejält i benet.

Som väl var hann hon inte riktigt reagera på vad han egentligen gjorde eftersom hon var på väg bort. Men det gjorde jag, reagerade alltså. Jag sopade till honom med min lilla kånken- ryggsäck och skällde ut honom efter noter. Men efter att jag gjort det stod jag helt stilla och tittade på den enorma tuppen som just hoppat på min dotter. Fy sjutton en sån arg rackare vill inte jag ha till att spatsera omkring lös i min trädgård. Då vågar jag inte ha barnen själva ute och det vill jag absolut att de ska kunna vara.

Jag har läst en del trådar på Alternativ om agressiva tuppar och om att man inte ska avla vidare på dessa individer. Min första spontana tanken var att denna surmule till tupp ska få träffa på granne M då han ska ha nån form av tuppslakt under morgondagen. Men när jag nämner detta för maken så tycker han att jag är lite väl drastisk i mitt beslut. Samtidigt så är ju inte maken den som springer ut i hönshuset och börjar tukta tupparna till att hamna under honom i rang. Men allvarligt, en Brahma tupp med ett så hiskeligt humör??? Är det nåt att ha??? Är jag en egoistisk grymming???
Och han har faktiskt mopsat upp sig förut också, men inte lika mycket. Jag får väl fundera under kvällen och se hur jag ska göra.

6 kommentarer:

Bente sa...

Han är ju inte liten heller!!

Göran sa...

Jag tror att tuppen vill visa att han kan vakta. Minst lika bra som den vakthund du är på gång att skaffa.
Sedan är det upp till dej att tala om vilka han ska vakta och vilka han ska skrämma bort.

Karin sa...

Många har vargskräck.....men då skulle dom träffa din tupp :) Visst är det härligt med livet på landet även om man får ta drastiska beslut i bland! Bra att du la ut bild på dom fina äggen så jag kan påminna om att jag gärna köper av dej på söndag.

blenda sa...

Bente: Nä han är enorm faktiskt

blenda sa...

Göran: Klart att han vill vakta, inget snack om annat. Och jag har självklart visat honom att jag står högre än honom i rang. Men det är inte så lätt för mina småtjejer att göra det samma, och jag vill helst inte att de ska bli vettskrämda heller. Har träffat så många trevliga brahmagossar men ingen med ett så stort vaktbegär, och de brukar vara väldigt lugna och trevliga i sättet vad jag vet.

blenda sa...

Karin: Klart jag ska ta med lite ägg till dig till nästa helg. Nemas problemas :)