fredag 20 mars 2009

Utvecklingssamtal


Måste bara berätta om min stortjej. Igår när vi kom hem från stan smet hon som vanligt upp på sitt rum direkt. Hon satt där uppe och pysslade vid sitt skrivbord och jag fixade med middagen nere. När hon inte kommit ner och inte gjort minsta ljud ifrån sig på två timmar smög jag upp till henne. Knackade på och frågade vad hon gjorde.

- Jag har samtal här inne, svarade hon med en låg stämma.
Hon har vad??? Fattade först inte, men när jag såg skrivbordet förstod jag.

För två veckor sen var hon och jag på utvecklingssamtal med hennes fröken på skolan. Fröken la då fram fyra olika papper varpå hon ritade fyra olika figurer på dem. Det var en glad, en ledsen, en arg och en rädd. Efter det gick vi i tur och ordning igenom varje ämne min dotter har i skolan och hon fick lägga varje lapp där hon tyckte den passade in bäst. Utefter det pratade vi om hur det fungerar i skolan och vilka olika ämnen hon gillar osv.

Det var alltså utvecklingssamtal hon hade på sitt rum igår när jag kom in. För dockorna!
Hon hade gjort vars ett papper till alla dockor hon har. Alla dockorna satt prydligt uppradade i sängen, sen tog hon en docka i taget och tog fram till skrivbordet där hon satt. Där plockade hon fram rätt dockas papper och började lägga lappar och prata med dem. Jösses vilken intensiv lek. Det är ju inte några dockor hon har heller, det satt säkert ett 15- tal i sängen i väntan på "samtalet". Jag lät henne vara och när hon senare kom ner så antar jag att alla dockorna fått sin tid hos henne, i annat fall så fortsätter hon säkert i eftermiddag. För det få inte vara orättvist, hur skulle det se ut?

Inga kommentarer: