lördag 28 mars 2009

Nykläckt igen.....

Förresten så hade tre små kycklingar kommit till världen hos oss i natt. Den senaste av de ruvvilliga silkeshönsen hade igår kväll legat exakt 21 dagar, platt som en pannkaka. Denna hönan har varit ungefär lika sur som den förra, morrat så fort jag har försökt fylla på vatten eller foder. Men den här gången har jag kört en helt annan taktik. Jag har överhuvudtaget inte brytt mig om henne utöver mat och vatten på tre veckor. Ingen nyfikenhet alls, inte lyst några ägg och inte brytt mig om att lyfta på henne.

Istället blev det en trevlig liten överraskning när jag idag kom ut och upptäckte tre små kycklingar som pep bredvid henne. Det roliga är att jag inte ens kom ihåg hur många ägg jag petade under henne. Men det upptäckte jag idag, tre kycklingar och två ägg kvar. Alltså hade jag lagt under fem ägg. Får se om det blir något från de två äggen som är kvar tills imorgon bitti.

Min jobbarkompis J ska ta med sig sin mamma och komma och titta på fjädrarna här någon dag. Meningen är att de ska ta med sig alla tre silkeshönsen hem samt några kycklingar. En tupp vill de också ha, men det blir ju inga problem. Finns många att välja och vraka bland snart när alla kycklingar är kläckta här i byn :)

1 kommentar:

Bente sa...

Meeen va kul!! Hade helt glömt bort de där....(skäms lite)....duktiga små silkesfröknarna!