onsdag 11 februari 2009

Äggbyte


Idag har jag fått lite tips och råd om hur jag ska göra med min stackars ruvande höna. Min rutinerade granne C tyckte absolut att jag skulle testa att peta under några ägg till under henne. Mitt dåliga samvete blir jag ju inte av med vare sig jag släpper ut henne till de andra eller låter henne få nya ägg, men det senare alternativet känns värt att försöka.

För en stund sedan var granne B här och hjälpte mig lite ute hos fjädrarna. Först boade jag till en ny liten ruvplats till hönan och la dit ett gäng ägg mitt i höboet. (men hu, jag glömde räkna dem) Sen lyfte jag försiktigt upp henne medan granne B plockade bort de gamla äggen som hon buffat ut överallt, men ikväll plockat under sig igen. Fattar inte hur hon funkar den damen, hönan alltså.

När de gamla äggen var bortplockade passade jag på att sätta ner hönan och jag och grannen satt stilla och kikade på henne i buren. På bråkdelen av en sekund hade hon lagt sig på de nya kalla äggen och med hjälp av näbben fixat till så att alla hamnade under henne. Snacka om att ta till sig nykomlingar direkt va? På så sätt minskades mitt dåliga samvete lite, men det var ju egentligen hennes egna fel att det inte blev några små den här gången. Så nu Bente och ni andra, nu håller vi tummarna igen. Tre nya veckor att vänta.

3 kommentarer:

Bente sa...

Här hålls tummar, tår, tassar och allt annat som kan hållas för den delen för att det ska gå bra den här gången :-)

Koola Viola sa...

Ja hjälp, jag glömde räkna dem också. Men du kanske ska kolla till dem lite nu och då under veckan, så hon inte rullat bort dem igen? Passa på att räkna då, vettja. *håller tummarna för att allt ska gå bra*

blenda sa...

KV: självklart ska jag hålla stenkoll på både äggen o hönan nu