fredag 20 februari 2009

En knasig torsdag























Gårdagen kunde inte börjat bättre. Jag tog med mig döttrarna till min granne (som inte var hemma) för att ta ett dopp i baljan. Lilltjejen som varit sjuk fick nöja sig med att stå påpälsad bredvid och titta på oss där vi plumsade omkring. Stortjejen trivdes som bara den och var svår att få upp efter en lång badstund med bubbel. Nästan så jag anar att detta blev höjdpunkten för henne under sportlovet.

På kvällen skyndade maken sig lite extra hem från jobbet. Jag skulle nämligen träffa alla damerna från byn på vårt sk symöte. Barnen satt och slappade vid tv.n och jag passade på att ta mig en dusch. När jag var klar bad jag stortjejen ta en kvällsdusch hon också och under tiden gorde jag mig i ordning. När jag kom ut ur badrummet känner jag att det luktar brandrök. Sablar vad rädd jag blev, inte igen var min första tanke. Rusade upp mot järnspisen som jag eldat i hela dagen, men där såg jag inget konstigt. Lukten kändes frän och obehaglig i näsan och jag förstod inte vart den kom ifrån. Fortsatte rusa runt i huset för att få veta och när jag kommer upp i tv- rummet ser jag vad det är. Shit, va snabbt jag agerade!

Den ena dottern hade lagt upp en kudde uppe på vår uplight- lampa som står i tv- rummet. Den andra dottern hade under tiden vi duschade satt på lampan på full effekt (med kudden ovanpå). Följden blev att det hade börjat brinna i kudden och när jag kom upp glödde det rejält. Fy sjutton så snabbt det måste gått. Och vilken tur att jag gick ut ur duschen just då och inte några minuter senare. Då är jag övertygad om att det blivit betydligt värre. Jag sprang ner med den brinnande kudden i handen (pucko man är som inte kastade ut den genom fönstret) och slängde ut den i snön. Jag drog den enormt otympliga lampan nerför trappan och ställde ut den på altanen, den rök nämligen och allt luktade brandrök. Stortjejen fick nästan panik där hon stod i duschen och såg mig komma springande. Hon kände sig skyldig då det var hon som slängt upp kudden där. Stackarn, hon hade ju ingen avsikt med det alls. Lilltjejen berättade att de tittat på en Pippi- film där Pippi slänger upp en kudde på en lampa och då ville de göra likadant.

Ja ja, nu gick ju allt bra ändå. Jag vädrade tills innetemperaturen i tv- rummet var på nollan, brrr. Tjejerna var lite oroliga även efter detta, varpå en somnade ganska snabbt och den andra följde med mig några hus bort på symöte. Ett symöte med god kycklingsallad, grekisk sallad och ett mycket gott rött vin. Det blev väldigt mycket prat och väldigt lite sytt, precis som vanligt.

2 kommentarer:

Koola Viola sa...

Ha ha, jag tror jag stickade en hel centimeter i går. Vi är verkligen ur-produktiva på dessa "symöten".

Och vad roligt att ni hade en mysig stund i baljan, trots att jag klantat ihop det med tids-planeringen. Mi casa es Su casa, som du vet :o)

Bente sa...

Huffa....vilken tur att det gick bra!!