onsdag 18 februari 2009

Rapport från undersidan av silkesmamman

Nu har granne B varit här och hjälpt mig lysa äggen under silkesmamman. Det är idag en vecka sen vi la under henne de nya äggen och hon har vad jag har sett legat stilla hela tiden. När vi var ute och lyfte på henne så hittade vi åtta varma små ägg i det lilla höboet. Granne B skötte lysningen medan jag lyfte silkesmamman och kikade nyfiket. Och hör och häpna, men det var "något" i alla äggen. Svarta skuggor, mörka fläckar och i vissa såg man tom spindelnät. Coolt! Nu ska jag låta mamman vara tills dess att kycklingarna är kläckta.

3 kommentarer:

Koola Viola sa...

Roligt roligt! Vi har ju värsta kyckling-BB-prylen här i byn ju ;o)

...och kanske vi ska ha en "mamma-grupp" du och jag sen, efter förlossningen? Vi som är ägg-gravida samtidigt...?

Bente sa...

Cooolt X2! Är det dags runt den fjärde?

blenda sa...

Jajemän, har vi räknat rätt så stämmer den 4.e. Känns så skönt att veta att hönapönan ligger helt still på sina ägg den här gången. Men lite synd tycker jag om henne ändå, hon måste ha rysligt ont i benen nu efter så lång tid som platt....
Men det är säkert värt det för henne när kycklingarna kläcks :)