måndag 9 februari 2009

Kloka ord


För många många år sedan fick jag en liten laminerad lapp av min lillebror. Jag tror att han i sin tur fått den av någon fotbollstränare eller så. Den är skriven av Bo Johansson som jag har för mig är en fotbollsprofil även han. På denna lilla lapp finns tio mycket bra minnesnycklar, och jag brukar ta fram och läsa den emellanåt. Det som står skrivet låter så enkelt, men man behöver ofta påminnas om innebörden i orden. Jag vill gärna förmedla hans kloka ord till fler, så håll till godo med de fem första.


1. Bjud på dig själv. Omtänksamhet mot andra ger Dig en känsla av välbefinnande som leder till framgång.

2. Kom ihåg att vi alla är olika. Vi är känsliga för olika stämningar. Påpeka inte alltid andras fel och brister. Respektera andras egenheter. Du har själv några.

3. Kräv inte att Du ska vara perfekt. Det finns mängder av faktorer i de flesta situationer som Du inte kan kontrollera eller påverka. Ta inte tillfälliga motgångar alltför allvarligt.

4. Förstör inte ditt självförtroende genom att jämföra Dina svaga sidor med andras starka.

5. Tänk på att uppmuntran och uppskattning tar fram det bästa hos människan. Alltför negativ kritik tar fram det sämsta. Genom att Du visar kompisar förtroende, påvisar Du också deras betydelse och duglighet.

6. Var tacksam för det andra gör för dig. Var vänlig mot kompisar. Behandla dem som Du vill att att de ska behandla Dig.

7. Var hjälpsam mot andra. Visa respekt, sympati och förståelse mot den som söker Din hjälp. Sluta oroa Dig. Sätt värde på all godhet Du äger.

8. Håll andras förtroende för Dig själv. Var pålitlig.
Lova aldrig något som Du är tveksam om Du kan hålla.

9. Tänk alltid positivt!

10. Det Du vill ha ut av livet kommer från människor.
Vill du bli beundrad, respekterad eller äskad, så blir du det enbart genom andra människor. Aldrig genom saker och ting.
Därför måste Du förstå andra människor.
Och det gör Du först när Du förstår dig själv.

Bo Johansson

2 kommentarer:

Bente sa...

Verkligen kloka ord, och bra levnadsregler! Kopierar den.
Läcker bild längst upp!! Oavsett vem som fotat ;-)
Nu är det nästan så jag tycker du ska gå ut o fråga fröken silkeshöna om hon inte ligger o trycker på några hemligheter? ;-)

blenda sa...

Maken som är fotograf.....