tisdag 3 februari 2009

Stadsbesök


Denna dagen börjar gå mot sitt slut och vad har jag då lärt mig idag. Jo att det finns många väldigt duktiga människor i min nya klass som besitter mängder med kunskaper och erfarenheter (som jag tänker ta lärdom av). Att jag sedan känner mig som en tyst, blyg liten mus är ju kanske bara min egen uppfattning om mig själv (hoppas jag).

I alla fall så lärde jag mig ganska snabbt att hitta till salarna, matsalen och parkeringen (till skillnad från vad min man hade gjort, han har ett lokalsinne som inte liknar någon annans). Idag så planerade jag att åka till en matbutik efter att jag slutat skolan. Där skulle jag köpa mig lite frukt (vet inte varför egentligen) och även ta ut lite kontanter, som går åt en del de här dagarna. Min första tanke var att åka till det stora köpcentret i den mellanstora staden jag befinner mig i. Ett center där det finns åtskilliga kläd- sport- och inredningsbutiker också. En kombination som i nuläget inte är så bra för mig. Jag är medveten om att det är väldigt lätt att göra av med pengar om man strosar runt i affärer i sin ensamhet för att fördriva tiden. Så det fick bli till att köra till den stora ICA butiken i utkanten av staden som jag känner till sedan tidigare. Trygg och van miljö, perfekt för mig.

Jag parkerade min lilla gröna bil och klev in i butiken. Det första som möter mig är fruktavdelningen, så jag plockar åt mig två bananer och två äpplen och fortsätter. Men det var ju bara frukt jag skulle ha ju. Så då borde jag vänt om och gått till kassan. Men det gjorde jag inte. Jag cirkulerade runt i butiken och kände mig nästan som en misstänkt ficktjuv eller nåt. Jag hade liksom inget naturligt rörelsemönster där jag gick och kikade, och inte stoppad jag ju ner nåt i korgen heller. Bara gick och beundrade alla ovanliga produkter som inte finns i den lokala ICA butiken hemma i vår lilla stad. Sånt kan jag nästan gå igång på lite. Självplock med oliver och andra godsaker, ostar och enorma fiskdiskar. Och här fanns verkligen allt. Som att hoppa in i en kokbok, lite så kändes det. Att där kunna drömma sig iväg bland butikens varuutbud och trevliga ingredienser för att få till en super duper middag.

Men jag fortsatte förbi de hyllorna och diskarna också och stannade av någon konstig anledning vid godishyllan, den långa väggen med lösgodis. Varför nu detta då? Jag var inte ens sugen på godis när jag stod där, inte ett dugg. Nix jag plockade åt mig godis i förebyggande syfte. För jag vet ju hur godissugen man blir när man sitter på föreläsningar i skolan, och jag ska ju till skolan imorgon igen. Alltså en jättebra idé att köpa en hel påse för den sakens skull. Fel fel fel.....

För att kompensera mitt dåliga samvete slängde jag även ner två såna där små paket med knäckebröd som finns. Färdigbredda med någon konstig ostliknande massa mellan (innehåller säkert bara massa E- ämnen). Men på första kafferasten imorgon känns det säkert ganska nyttigt att mumsa knäckebröd då det andra äter godis. Att min godispåse ligger i väskan upptäcker jag säkert inte förrän framåt eftermiddagen då blodsockret börjar sjunka. Hmmm

Men för att kompensera det hela ytterligare så plockade jag också ner en flaska av det populära munsköljmedlet som får det att slå lågor ur munnen enligt reklamen. Perfekt, först godis sen munskölj. Så efter att jag betalat och tagit ut lite kontanter till morgondagens lunch så var min "dåligt samvete" nivå liksom nere på noll igen. Lite onyttigt och lite nyttigt = noll. Alltså kunde jag åka därifrån nöjd och glad.

När jag satte mig i min lilla gröna bil igen så insåg jag hur mycket jag verkligen längtar tillbaks hem till landet igen. Jag är verkligen ingen stadsmänniska, inte över huvud taget. Jag vet att den här staden inte är speciellt stor, men det är ju ta mig sjutton folk överallt. För att ta mig till affären fick jag stå i bilkö (kortvarig sådan men ändå) och för att ta mig från affären fick jag stå i kö. Det är bilar, människor ljud och ljus överallt. Jämför det med vårt hus i skogen, en granne, lite höns, en kanin och två katter. Ute lyser stallampan om kvällarna och på sin höjd är lampan utanför garaget också tänd. Men det bästa av allt, när det är tyst är det tyst, och när det är mörkt så är det mörkt. Inte en massa mellanvarianter alls. Nä skogen och landet är nog helt klart min grej. Hej!

1 kommentar:

Bente sa...

Det däringa munsköljmedlet köpte jag också en gång....för länge sen....o aldrig mer! Det står fortfarande kvar...efter endast EN explotionsskölj. Det kändes som allt innanmäte skulle lossna ju!! Testa försiktigt om du inte gjort det förut ;-)
Hört nåt om parningen??