onsdag 4 februari 2009

Mexicanska skålar

Jippi jippi, idag är tiken parad och mina naglar har klarat sig ganska bra trots mycket funderande de senaste dagarna. Nu kommer jag mest sitta och hålla tummarna, vilket kan medföra att det blir lite krångligt att skriva på datorn. (om antalet inlägg minskar menar jag)

Dagen i skolan har varit bra, väldigt bra kan jag nog säga. Startade morgonen och förmiddagen med fortsättningen av föreläsningen vi lyssnade på igår. Intressant idag också, men jag tror nog allt att min hjärna börjar bli lite suddig nu. Jag har liksom svårt att ta in all fakta, inte ens hälften fastnar i skallen. Det känns som om jag hakar upp mig på alla fina och krångliga ord jag inte förstår (än) och att det emellanåt hindrar mig att förstå helheten i det som sägs. Tur att jag antecknat som en tok och kanske förstår något av det när jag sen går tillbaks och kikar där.

Jag har ju som sagt sovit två nätter hos min barndomskompis föräldrar. Den här familjen har en gång i tiden bott i Mexico under ett par år. När de flyttade tillbaks till Sverige igen fick de med sig en massa fina föremål hem. Tjusiga stora blomkrukor föreställande djur (låter inte så snyggt, men de är coola som attan), porslin i skrovlig keramik med glaserad insida och så alla dessa vackra salladsfat i keramik. Dessa användes tydligen av befolkningen att laga all mat i, de sattes direkt på elden eller gaslågan och användes istället för grytor. Jag har alltid beundrat dessa fat och skålar, men har inte hittat något liknande här hemma trots att jag faktiskt letat lite.

Men nu är det ju så att dessa två vuxna människor inom två månader ska byta bostad och flytta från ca 300 kvadratmeter till 120. Detta medför då automatiskt att de inte kommer kunna ta med sig alla prylar från det ena stället till det andra. Vad jag har förstått så finns det ett litet överskott på prylar som aldrig används (så är det väl i alla hem kan jag tro). Och när jag satt där i kompisens flickrum igår så kom mamman i huset in till mig med två urvackra skålar. Jag blev så glad, kändes som om jag vunnit på lotto eller nåt. Tänk att få göra en riktigt grekisk bondsallad och lägga i den stora skålen. Och visst gör den bättre nytta hos mig där den används än att stå kvar i ett av deras skåp och bara finnas till. Hmm jag tror nog att de gjorde helt rätt.

1 kommentar:

Koola Viola sa...

Härligt att få lite rapporter om hur det går med livet och studierna i den jättestora staden. Tänk vad klok du kommer bli.
Säg till när bondsalladen är på G, så jag tar med mig en flaska vin och en påse byaskvaller.

;o)