måndag 23 februari 2009

Semla kanske?


Hoppas att alla är medvetna om vilken dag det är imorgon. Precis, Fettisdagen! Av någon anledning är det lite så jag känner mig för tillfället. Sen jag bytte jobb i oktober nån gång har jag sakta men säkert ökat sisådär fem kilo i vikt. För mig är fem kilo jääättemycket, urk och blä. Maken har också låtit några kilo smyga sig på och ingen av oss är särskilt nöjda med det just nu. Sen är det ju så att båda två är riktiga godisgrisar, och vi hittar ganska ofta tillfällen att få unna oss lite extra.

Men nu är det slut med det bestämde maken igår. Förra våren körde vi nån variant av GI metoden. Ganska enkelt och maken rasade i vikt. Jag däremot gick ner två ynka kilo sen stannade jag. Men å andra sidan så mådde jag kanon. Jag var pigg och glad, sötsuget försvann och jag behövde inte gå och skåpäta på kvällarna. Jag höll mig också mätt mellan måltiderna och allt var frid och fröjd. Tills en dag då magen sa ifrån. Var tydligen inte så bra att äta massor med ägg varje dag (visste jag väl egentligen) och att få i sig så mycket fett. Så resultatet blev någon form av gallstensanfall (sa min vän med mycket erfarenhet av magåkommor), jag låg i alla fall på soffan och kved ett par dagar. Bestämde mig för lite vanlig kost igen och vips så försvann magvärken.

Det här med vanlig kost blev så småningom vanlig kost med godis och andra onyttigheter. Jag bytte alla långpromenader på mitt förra jobb till en evinnerligt massa bilkörning i mitt nya jobb. Och det var då kilona började smyga sig på. Men maken är väldigt noga med att påpeka att vi minsann inte kan börja vårt lite sundare liv förrän efter helgen. Va? Har ni hört så korkat? Bara för att våra vänner M och M kommer i helgen och då unnar vi oss alldeles för mycket hela tiden. Så vi får väl se om det blir några sundare vanor nästa vecka, inget fanatiskt med en massa förbud och så utan lite bra tänk och betydligt mycket mer motion. Åhhh vad jag längtar efter en hund att promenera med. Håller alla tummar jag har för att det ska vara en massa valpisar i magen på lilla L.

PS, det jag ville ha sagt är att vi kanske "unnar" oss en semla imorgon, men bara kanske ;), ska höra med grannen om hon vill ta en fika, hon brukar inte vara svår så.

Inga kommentarer: