onsdag 18 februari 2009

Guldgula gulor och sockerkaka



För det första så måste jag bara visa hur otroligt gula gulorna är på ägg från glada höns som får gå ute. Jag tror de är glada i alla fall, verkar så när jag umgås med dem. Och jag gillar verkligen den mörkgula färgen när man serverar kokt ägg, det ser så riktigt ut på något sätt.

Igår kväll fick lilltjejen feber och har mer eller mindre legat i soffan hela dagen. Hon har varvat Astrid Lindgren- filmerna med att slumra en stund emellanåt. Jag planerade som jag brukar göra när jag är ledig, att försöka läsa så mycket som möjligt i mina böcker. Och visst började jag läsa, jag läste nog fem- sex sidor tror jag. Jag avbröts när min dotter helt plötsligt kom ner från soffan och säger att hon är hungrig. Va? Hungrig? När man har feber och är sjuk, det gick inte ihop riktigt. Började fundera på vad en treåring önskar sig mest att äta en dag som denna. Nyponsoppa hade hon redan fått av mig, älgstek eller pytt i panna kändes inte som det bästa för henne så istället ställde jag mig och stekte pannkakor. Bytte ut lite vetemjöl mot grahamsmjöl för att se om det blev någon reaktion från barnen, men de märkte inte av det. De åt och mumsade med god aptit.

När jag några timmar senare skulle sätta igång att läsa igen säger jag till barnen helt appropå.
- Ska jag ta och baka en sockerkaka tycker ni?
Varför sa jag detta? Ja, jag vet inte. Ingen av barnen hade så mycket som nämnt att de var sugna på sockerkaka, jag var inte sugen på sockerkaka och maken han är i och för sig jätteglad varje gång det bjuds på nybakat, men det var inte för hans skull jag frågade. Näpp, anledningen var helt och hållet att jag har svårt att hitta saker som är lika avkopplande som att baka. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag gillar att baka. Gillar att vispa, knåda och röra, gillar doften som kommer från ugnen då det gräddas. Sen gillar jag så klart att bjuda på kakor, bullar eller vad det kan vara. Men det är ju ingen ursäkt för att slippa plugga, inte det minsta. Så marsch iväg nu och plugga...... suck!

2 kommentarer:

Karin sa...

Nu är det banne mej dax att jag skaffar lite höns! Jag är uppväxt på dessa äggulor o kunde tidigare köpa dylika av grannen. Han orkar inte längre ha höns, med ålderns rätt men vad jag saknar äggen. Får man beställa? Får nog sluta läsa denna blogg :)Snart så står det väl en Nordsvensk i laggårn för släden finns bevarad....o vad mer kan du trigga igång här hos mej :)
Ha det gott o skriv gärna mer om ditt pluggande :) Karin

blenda sa...

Klart jag kan ta med mig lite ägg till dig, eller är det kanske höns du vill beställa *blink blink*
Jag lovar att skriva mer om mitt pluggande...... om jag bara kommer igång riktigt, suck!