söndag 22 februari 2009

Mini tvångshandlingar


Ibland hör jag andra prata om sina mindre "tvångshandlingar". Då menar jag såna saker som att man tex inte får gå på brunnslock på trottoarer och så med bokstaven A på. Eller att man kanske måste kolla fler än en gång så att kaffebryggaren är avstängd.

Igår när jag skulle sova låg jag och retade mig lite smått på en av de grejer jag har för mig. Nämligen att jag aldrig, och då menar jag aldrig kan sova på en kudde där "skarven" är uppåt. Eller skarv är det ju inte, men där tyget inte sitter ihop då, om man kan förklara det så. Har man kudden åt ena hållet så hamnar ju den ihopsydda delen uppåt och vänder man kudden så blir det den enkla tygdelen. Jag vet att det är totalt oviktigt, men inte för mig. En oerhört korkad tvångshandling förmodligen, men ett måste. Har testat att vända den ibland, för att provocera mig själv lite, men det funkar inte.

En annan grej som jag tänkte på idag är att jag alltid trycker två gånger då jag ska låsa jobb- bilen. Den låser sig på första trycket, men det blir alltid ett extratryck. Kan vara så att vi på vår privata bil måste trycka två gånger för att larmet ska gå på. Men så är det ju inte här, ändå blir det två gånger. Jag har säkert massor med andra knasiga grejer för mig som jag inte kommer på nu i skrivande stund, men jag kompletterar kanske mer senare.

Nu kanske jag uppfattas som oerhört krånglig och omständig, men så är det inte alls. Jag är övertygad om att alla där ute har egna konstigheter för er, men som stannar kvar inom er istället. Min make har länge klagat på att jag alltid lämnar en skvätt te kvar i muggen varje gång jag dricker det. Men serru, det har jag successivt ändrat på, och nu dricker jag nästan alltid ur mitt te. Om det inte kallnat förstås för då vill jag inte ha det.

3 kommentarer:

Bente sa...

Det där med kudden känner jag igen.....jag kan inte heller ha den vänt åt "fel" håll!! Jag måste dessutom ha öppningen åt vänster...eftersom jag alltid börjar med att lägga mig på höger sida och läsa....lustigt....trodde jag var ensam om en sån egenhet...men det är nog som du säger, att det är mer vanligt än man tror, bara inget som man pratar om. Tack för dina omtänksamma kommentarer inne hos mig! Du har det inte mycket lättare du med ditt dubbla schema! Hoppas du hittar balansen. Kram!

Kalle sa...

Du kastar ju alltid dina strumpor ner för trappen vid TV:n varje kväll också.
Men jag gillar dina tvångstaknar...;-)

Bente sa...

Du har en välförtjänt sak som väntar på dig inne hos mig.
Atlas hälsar också/Kram