söndag 1 februari 2009

Helg och kalas över


Idag skulle stortjejen och hennes kompisar sjunga i kyrkan för första gången sen de började på barnkören för tre veckor sen. Maken och lilltjejen åkte dit tillsammans med mormor, herr L, farmor och farfar. Tyvärr fick jag stanna hemma den här gången för att förbereda mat och fika, men nästa gång tänker jag vara med och se henne. Maken var så imponerad av henne, och blev nästan rörd till tårar över att höra barnen sjunga. Efter att "sånguppvisningen" var slut var släkten bjudna hem till oss på lite lunchkalas.

Makens storebror kom till kalaset med en present föreställande en brun ihopnitad papperspåse. Jag var övertygad om att den skulle innehålla en blomma av något slag. Men döm om min förvåning när jag öppnar och jag ser en värmelampa till hönshuset. Så kul när det blir så rätt, det hade i och för sig varit lika rätt med en blomma, men inte lika kul. Och eftersom det är maken som tipsat om det så måste det betyda att maken väntar sig fler kycklingar här hemma. Jag kan inte tolka det på annat sätt.

Av föräldrar och svärföräldrar önskade jag mig ett litet biddrag till kommande hund, busenkelt för dem. Så de kom med varsett litet kuvert och gjorde mig glad. Givetvis lite tulpaner och andra blommor också, härligt med vårblommor. Min lillebror som ska åka till Brasilien och Argentina snart valde att överlämna sin present efter resan, i hopp om att finna något lämpligt där. Men han hade fixat en som han sa liten grej idag ändå. En cd med min favoritlåt från vårt bröllop, "Bröllopsvals från hagen", inspelad av grabbarna som sjöng på vårt bröllop. Rikigt påhittigt av brorsan om jag får säga det själv. Och mycket nostalgi och känslor.
Vill för övrigt påpeka att jag fyller så ojämt man kan göra och att det absolut inte är något att fira, men föräldrarna vill ju göra det ändå.

Jag bjöd på bakad potatis med fyllningar, kyckling- curry, skinka- sweet chili, keso och grönsaker av olika slag. Och så mitt hembakade bröd som ALLA faktiskt tycker är så gott. Det är det enklaste brödet man kan tänka sig, men ändå det mest populära man kan bjuda på. Jag har fått receptet av min svägerska en gång för många många år sedan och numer bakar både hon och jag det på alla kalas vi står för, till allas uppskattning. Ska lägga ut bild och recept på det nästa gång jag bakar det.

3 kommentarer:

Niklas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Bente sa...

Grattis, grattis! Även om det e ojämnt :-)

blenda sa...

Tack tack Bente :)
Känner mig ganska ung ändå