måndag 16 februari 2009

Dagens "grymma" tema


Nu har jag och döttrarna smaskat i oss våfflor med sylt och vispgrädde, hiskeligt gott måste jag säga. Barnen var urtrötta då jag hämtade dem hos min svägerska idag. Inte konstigt med tanke på att de hunnit med både pulkaåkning, en massa bus med kusinens 17- åriga flickvän och fika innan de hoppade i badkaret. Allt detta under ett par timmars tid då jag och maken jobbade.

Vi var väl klara med vårt våffelmumsande strax innan sex, så det var lagom att göra barnen kvällsklara tills Bolibompa började. Nöjda och glada med mycket sylt och grädde i våra magar sjönk vi ner i tv- soffan. De ville absolut att jag skulle sitta med och kika på Nicke nyfiken, Filofix och någon groda som ställer gåtor. Eftersom maken var på jobbet och jag inte träffat mina barn sen i morse så kunde jag inget annat än att soffmysa med dem.

När det populära barnprogramet börjar inser jag vad dagens "tema" är. Hundar! Givetvis! Så klart ska även småbarns tv.n reta mig med att ha en mjuk och gosig golden retriever i studion. En härlig hund, lydig och med de snällaste ögon man kan tänka sig. En retriever- ingen som missat att min högsta önskan just nu är en hund va? Just det, en retriever. Det gjorde riktigt ont i mig att titta på Bolibompa ikväll och det blev nästan en lättnad när Lilla sportspegeln började och de visade basket istället.

Innan jag gick in och lunchade hos svägerskan idag så stannade jag till och pratade lite med deras granne. En mycket trevlig prick som jag känt sedan Pepsi var valp. Hon skaffade nämligen en cocker spanielvalp samtidigt, så Pepsi och hennes Bossen var klasskompisar i unga år (valpkursen vi gick). Sen träffades de med jämna mellanrum då vi var hos svägerskan och hälsade på. De fick precis som vi ta bort sin hund förra året, men skaffade en ny inte så långt därefter. Återigen en liten cocker spaniel, men den här gången en tik. Idag var första gången jag träffade det lilla charmtrollet och vad är det jag får se. En leverbrun liten tik.....fattar ni? Det är ju en leverbrun flatte jag drömmer om, precis lika mörkt brun som cockerflickan jag träffade idag. Puh återigen var det något som nästan gjorde lite ont i mig.

Men när jag står där och pratar så börjar jag berätta om kenneln jag har kontakt med och att jag näst intill har "tingat" en brun tik. Och skulle det inte bli någon brun tik så blir det säkert en svart tik och det går ju lika bra det också... nästan. Ja, så där står jag och snackar. Men när jag lämnat henne för att gå in till svägerskan, så känner jag mig riktigt dum. Jag har ju inte alls "tingat" någon brun tik. Eller har jag kanske det. Tja i mina tankar så har jag redan den bruna tiken hemma hos mig och det är mitt i sommaren, men det är ju ingen fakta i det. Och drömmar är väl inget man kan sprida ut till människor man känner lite så där halvbra. Näpp, korkat av mig. Men å andra sidan, nästa gång jag träffar henne blir förmodligen inte förrän om ett par månader eller nåt, och då har jag ju varit och hälsat på den blivande hundmamman och hennes familj.....å då! Precis, då kanske jag faktiskt HAR tingat en liten valp, och då är det ju inget konstigt med det jag berättade för henne idag. Alltså, lika bra att glömma vad jag sa och inte göra så stor affär av det.
Men visst vore det väldigt mysigt med en brun liten flatte hemma i vår familj. Exakt!

1 kommentar:

Bente sa...

Allt man vill ha skall man ju visualisera, så blir det verklighet....säger de iaf :-)
Bra jobbat! Klart du har tingat en valp ;-)
Saknar ju redan min snusmumrik......får gå ut o gosa lite med MES:arna :-)