tisdag 17 februari 2009

Lilla läsvrån


När jag ska försöka mig på att läsa om kvällarna går jag oftast in i vårt sk trärum. Det är ett rum där de gamla rejäla timmerväggarna är framplockade, därav namnet. Det är för mig ett riktigt höst- och vinterrum, lite mörkt men väldigt mysigt. Jag gillar att krypa upp i soffan med dubbla filtar över mig, en kopp te på bordet (kanske en chokladbit också, eller två) och tända ljus.

Tanken är ju att jag ska sitta och läsa min studielitteratur nu, och jag försöker, det göra jag verkligen. Men när jag sätter mig i trärummet om kvällarna så blir jag bara trött. Jag kommer kanske 20 sidor i min bok sen börjar ögonlocken bli tyngre och tyngre. Jag gäspar mig tillslut genom varje textrad och tankarna fladdrar iväg åt andra håll, oftast på hundar, höns och vad man kan tänkas laga för middagar i veckan. Och vips så är innehållet i boken helt borta ur mitt huvud och jag bestämmer mig för att gå och nana istället. Nästan så jag önskar att jag kunde ta min bok och lägga mig i sängen och läsa innan jag somnar, men det "gaur" inte. Helt omöjligt faktiskt. Men jag jobbar på det i alla fall.

1 kommentar:

Bente sa...

Känner igen det där! Ett sånt rum skulle jag vilja ha....urmysigt ju :-)