måndag 9 februari 2009

En liten kille


Igår kväll jobbade jag, precis som jag gjort många kvällar tidigare den här veckan. Och precis som jag också brukar göra när jag jobbar helg så träffade jag på min svägerska (min makes storasyster).
Jag pratade med henne vid åttatiden på kvällen, mest lite allmänprat om familjen och jobbet. Jag lämnade sedan henne och fortsatte med mina vanliga kvällsrutiner på jobbet. Efter drygt en timme ringer telefonen då jag sitter i personallägenheten.

Det är min svägerska som ringer, och hon låter lite annorlunda på rösten. Inte alls så där lugn och trygg som hon brukar. I vanliga fall så har hon en ganska svag men stabil stämma då man pratar med henne i telefon. Men nu var den mer stark och lite uppspeedad.

Efter en snabb artigfras säger hon lite snabbt
- Jag har blivit mormor!
Nämen å va skoj, redan. Det var ju inte än. Men gud så kul, har allt gått bra bla bla bla, kom det så klart från mig då.
Svägerskan hade känt sig lite tvungen att ringa mig då vi träffats en stund tidigare och hon inte nämnt att dottern var inne på förlossningen. Jag är djupt imponerad över att inget märktes på henne, eller var det kanske så att jag var enormt trött och tankspridd så att jag missade de små tecknen hon kanske gav. Tja jag vet inte. Men jag vet att det var en otroligt stolt, glad och för ovanlighetens skull lite speedad mormor jag pratade med. Den nyblivna mamman som tillsammans med mannen och sin stora mage flyttat dagen innan, måste vara helt slut nu med både flytt och förlossning under drygt ett dygn. Jag kan riktigt tänka mig hur hon planerat för att bo in sig lite i den nya bostaden, fixa med skötbord, kläder och spjälsäng i lugn och ro innan bebisen skulle göra entré. Men som alla vet, det blir inte alltid som man tänkt sig.

Hur eller hur så vill jag så klart säga grattis A och N som nu utökat familjen med en efterlängtad liten kille. Ja han var verkligen liten, liten men naggande god förmodligen.
Och jag vill även gratulera min svärmor som nu blivit gammelmormor, och makens mormor som blivit gammelgammelmormor- det är imponerande!

3 kommentarer:

Bente sa...

*viskar lite försiktig frågande: kycklingar?*

blenda sa...

Jag har spanat flera gånger under dagen, men än har jag inte sett något. Nu ikväll jobbar jag, så först imorgon vet jag om, vad och hur många det i så fall har blivit. Uppdaterar dig såklart direkt :)

Bente sa...

Gulle dig ;-)