måndag 19 januari 2009

Hönsträffen avklarad

Hönsträffen är avklarad och alla verkade bli mätta och nöjda. Och givetvis hann vi med en del hönsprat också. Maken gick lite fram och tillbaks mellan oss hönstanter och datorn, men jag tror hela tiden han hade ett öra åt vårt håll för att inte missa något.

Jag bjöd på rökt andbröst med getost och hembakat bröd till förrätt. Till varmrätt var det örtmarinerad ungtupp, timjanpotatis, grönsaksomelett och gräddstuvade kantareller. Och till dessert en frisk citronpaj med vaniljglass, den var väl sådär, men vi mumsade i oss av det mesta.

Granne B hade med sig listor över vilka raser vi skulle tänka oss ta kycklingar av framåt våren. Hon och jag, som är nybörjare båda två ville ha två av en, två av en annan och två- tre av en tredje sort. Och så höll vi på. Granne B har fått lära sig att önskar man två hönkycklingar så kan det vara klokt att lägga åtta ägg för större chans att få vad man önskar. Så helt plötsligt var det åtta av den, åtta av den, sexton av en annan osv.

När hon sedan frågar de rutinerade grannarna C och E vad de önskar för något så stannar det vid att C vill ha max två raser och E nöjer sig med en. B och jag bara stirrar på varandra och börjar fundera på om det bara är för att vi är gröna och orutinerade som vi gör på detta viset. Eller är det så att vi kankse vågar lite mer, eller har vi inte förstånd att sätta stopp utan låter vårat ha-begär styra för mycket. Ja jag vet inte, men det är svårt att sluta när man väl har börjat. Vi vet säkert precis vilka raser vi vill ha när vi också har hållt på med höns uppåt 20 år.
Vi hann även med att planera in lite önskemål om studiebesök vi vill göra under våren. Det finns två- tre olika fjäderfä människor vi skulle vilja besöka för att få lite större inblick i deras raser och dess mentalitet.

Som avslutning på kvällen traskade vi så klart ut i kackelboa allesammans. Där spanade tanterna in mina höns och jag fick tillfälle att visa upp det nya lite konstiga värpredet vi satt upp. Granne C som är en inbiten silkesmänniska gick igång fullständigt på den liggsjuka silkeshönan under gödelplattan. Hon tyckte absolut att jag skulle lägga under lite ägg hos henne, och jag som lärt mig lyssna på de lärda följde hennes råd. Jag hämtade lite Hedemoraägg och granne C petade under dem. Men helt plötsligt kom hon istället på idén att flytta ut henne till den tomma buren i stallgången. Jag burrade upp med lite mjukt hö och C flyttade både höna och ägg. Hon kryssade dem och instruerade mig om hur jag skulle göra.

Imorse när jag kom ut låg hönan platt som en pannkaka. Bara det att hon låg på andra sidan buren och inte alls på den lilla fina högen med ägg. Puckohöna!
Jag petade under äggen igen och hon hjälpte till. Nu ska jag snart ta en vända ut till hönshuset igen och se om hon behagat ligga kvar på dem.

Inga kommentarer: