söndag 18 januari 2009

Semester eller hund?


Idag på morgonen verkade det på min man som om han oxå, helt plötsligt blivit helt inne på att vi ska skaffa hund. Han sa det så klart inte rätt ut, det skulle han aldrig göra, men lite så där i förbi farten.

Vi satt och pratade lite löst om sommaren och semsestern och så. Planerna ligger just nu vid att vi ska åka till Dalarna tillsammans med våra vänner J och H och deras barn. Vi spånar på boende och möjliga aktiviteter och maken och jag är övertygade om att vi kommer kunna ta en massa fina kort där uppe, i en helt annan natur än vad vi är vana vid. Men när vi satt här och pratade imorse så sa jag lite flyktigt att tänk om (när) vi har en hundvalp framåt våren/sommaren, då vill jag ju inte lämna den en hel vecka för att vi ska åka på semester. Nää sa maken, det vill man ju inte.
Min första tanke var då, vad säger han? Nu fattar jag ingenting, han sitter här och håller med mig om att vi förmodligen har en hund till sommaren. Hmm den sidan har han inte alls visat mig så tydligt innan, men vilken härlig känsla. Undrar om han förstår vilken lycklig fru han kommer ha här hemma sen och att det är orsaken till vad han sa idag. Eller börjar han kanske tröttna på alla vinkar jag jämt ger om hur gärna jag vill ha hund. Eller är det så att han verkligen själv börjar längta efter jycke, på riktigt alltså. Det kan ju faktiskt vara så. Jo så är det nog. Det lättaste kanske vore att fråga honom, men det törs jag inte. Då kanske han kommer på andra tankar igen och det vill jag inte. Nä jag låter bli det.

Men om, jag säger om vi nu ska skaffa en valp så vore det ju bättre ju tidigare det blir. För skaffar man den på våren, kanske i mars- april nån gång så är den ju inte valp utan unghund framåt sommaren och då är det kanske lättare att lämna den om man åker iväg. Visst skulle vi kunna ta med oss hunden på semestern, jag skulle inte tveka en sekund. Men en så ung hund kan man ju inte direkt lämna mer än någon yttepytte liten stund ibland. Och jag som har pratat så varmt om Tomteland där uppe i Dalarna för barnen. Att framåt sommaren säga att vi ska åka dit på semester, men vi kommer inte kunna gå in där, nä det skulle nog inte uppskattas. Man kanske får ta med sig hundar in där, det måste jag kolla upp. Eller så skaffar man hunden tidigt och hittar en urproffsig hundvakt som man litar på i ur och skur, och hoppas på att man klarar av att lämna sin hund under semestervistelsen. För att vänta med att skaffa hund ända tills efter sommaren det klarar jag inte.
Ja det här tåls att tänka på
Men jag ska nog börja läsa lite i min flatte bok igen tror jag :)

1 kommentar:

Bente sa...

Va glad jag blir...! Sådär avanserade funderingar tyder på att det närmar sig......för maken med....;-)
Atlas viftar på svansen!