torsdag 8 januari 2009

Liggsjukan har kommit

Så fort jag slutat jobba idag måste jag kila ut i kackelboa. Igår såg jag något misstänkt ute i ena hönshuset, och då menar jag inte att katten Zlatan hoppat in till mina Brahmor och New Hampshirehönor och stod och mumsade i sig att julskinkan som var kvar.

Nix jag såg en viltfärgad ulltuss ligga helt stilla under silkeshönsens egenfixade värprede (det under gödselplattan till sittpinnarna). Så mysigt tänker ni säkert, en liggsjuk höna. Och så kul med lite kycklingar om tre veckor. Men mitt spontana svar är nej, nej, nej!
Jag vill verkligen inte ha några små kycklingar nu, det är inte alls enligt planerna vare sig med ras eller tidpunkt på året. Kycklingar vill jag säkert ha framåt vårkanten när det är lite varmare. Nu är det urkallt och även om jag vet att hönsmamman säkert tar hand om sina små bebisar och värmer dem så vill jag inte ha några just nu.

Granne B tycker att jag ska peta under lite Hedemoraägg och ta fram kycklingar av dem. Men jag har ju ingen uppvärmd och mysig sadelkammare där jag kan få fram massor med plusgrader så här års. Är jag en grym och ond hönsägare om jag inte låter henne ruva nu? Tror nog att granne C tycker det, lite i alla fall. Hon är en sån sann djurvän denna C. Men jag ska nog höra med henne ändå, vad hon hade gjort hon som är rutinerad.

2 kommentarer:

Koola Viola sa...

Ää trams-pella, hedemora sa jag ju för att det är väl den enda ras som värper hos dig nu som du vill ha fler av, ju... Men såklart du inte ska om du inte vill. Då är det bara att vara lite envisare än hönan, och en envis rackare är du ju ;o)

blenda sa...

Visst sjutton är jag envis, men du kommer väl ihåg hur rädd jag var när den här hönan "morrade" åt mig förra gången. Jag kan ju inte komma mig för att ringa efter granne C.s man igen för att få hjälp att lyfta bort henne. Hmmm jag klurar på det tills imorgon tror jag.