onsdag 14 januari 2009

Fikadags på jobbet



När jag kom till jobbet igår möttes jag av två slutkörda vänner. De hade haft jättemycket att göra under hela dagen, och var nog därför ganska glada att se mig. Kvällen gick ganska snabbt då vi också hade mycket att pyssla med.

Idag vankas det personalmöte i gruppen, och för att på ett rättvist sätt förse alla med fika har någon gjort ett rullande fikaschema. När jag i godan ro satte mig ner igår och kikade framåt mot tavlan upptäckte jag till min fasa att det är min tur att ta med fikat idag. Visst man kan köpa en burk kakor på affären och ta med, men jag kan för min inre syn se mina vänners besvikna miner då. Inte för att de är kräsna på nåt vis, tvärt om. Men de älskar verkligen bakverk av alla de slag. Förra gången tog jag med en citronpaj och serverade vispgrädde till plus att jag köpte en ask Nobless också. Alla åt så de var sprickfärdiga och kvar fanns en bit paj som skulle räcka till två rejäla portioner. De som jobbade kvällen la båda in fina vinkar om att de gärna skulle ta vars en bit till lite senare om jag ville lämna kvar den. Skålen med grädde nästan slickades ren och alla var så där buslyckliga efter sockerintaget.

Och kan det finnas något mer tacksamt för mig, jag som gillar att baka, än när det man bakat går åt och uppskattas? Nix pix!
Jag ska strax skutta ner i köket och baka en god kaka att ta med till dagens möte. Jag vet att jag själv inte borde äta av dem, men visst är det väl så att man beslutar bättre på mötet om magen är mätt och glad? Nä, kanske inte förresten. Det är nog bara något jag drömt...

Men en kaka ska det bli. Jag satt och letade upp ett recept på nätet på en långpannekaka. Jag tycker det är så smidigt att baka mjuka kakor på långpanna, det blir så många och det går så snabbt. Den här gången får det bli en kaka jag smakat tidigare, men aldrig fått receptet på. Den är med kladdig chokladkaks botten och över det ett toscakokos täcke. Jag har aldrig testat det förut, men hoppas på ett gott resultat och mycket bra beslut på mötet idag.
Måste även lägga in en liten bild på lilltjejen som trivs så bra ute i sin sandlåda. Jag ville inte störa henne utan tog kortet genom fönstret bara för att....
Ps har lovat henne lite fika när hon kommer in sen :)

1 kommentar:

Bente sa...

Det är vissssst så att man beslutar bättre med en nöjd o glad mage! Det har jag läst.......någonstans...så det så!
Kram :-)