torsdag 22 januari 2009

Vårkänslor


Så fort man har passerat nyår i almanackan så börja jag längta evinnerligt efter våren. Jag är fullt medveten om att det är åtskilliga månader tills dess att våren knackar på. Men efter alla röda julblommor, mörker och tända ljus händer något med mig. I stort sätt varje gång jag är och handlar nu efter nyår så har jag med mig en bukett tulpaner hem. Jag tycker det är något speciellt med dessa blommor.

Som barn och tonåring riktigt avskydde jag dem, det kan jag inte förstå nu. Men jag är född i februari och det har varit så genom hela min uppväxt att när jag har fyllt år så har alla släktingar kommit med tulpanbuketter till mig. Men nu, som vuxen finns det inget jag uppskattar så mycket som en bukett tulpaner denna årstid, lite synd bara att de inte står så länge. Men det är nog meningen kanske, att man ska byta ut dem mot nya med jämna mellanrum.

När jag var ute och promenerade med lånehunden idag upptäckte jag något som i mina öron inte riktigt stämde. Vädret är så där lite halv ruggigt, runt nollan och från himmelen kommer det någon form av väldigt fint isregn. Marken är ömsom frusen och ömsom slaskig med lite snöblask som ligger kvar. Och mitt i allt det där rusket så hör jag fågelsång. Riktigt fågelkvitter som man hör från träden om våren. Det kanske är så att fåglarna alltid börjar sjunga redan i januari fast jag inte har lagt märke till det tidigare år. Jag måste erkänna att vårkänslorna tog överhand när jag hörde detta. För att inte tala om längtan till våren!

Men jag har bestämt mig för att inte längta allt för mycket utan passa på att njuta till fullo även månaderna fram tills dess. För visst är det härligt när det börjar bli ljusare ute och man har så mycket att se fram emot snart. Så jag hoppas att fåglarna kvittar på och fortsätter ge mig vårkänslor varje dag nu fram tills det är vår på riktigt.

Inga kommentarer: