fredag 16 januari 2009

Helomvändning

Från att igår ha känt mig obotligt trött så har jag gjort en helomvändning. Jag gick och la mig halv tio igår och trotsade min pratsjuke man då han kom hem från sin innebandy. Somnade på direkten och sov som en liten gris fram tills att makens uppochhoppa- klocka ringde arton minuter över fyra. Öppnade ögonen men slöt dem lika fort, och sov vidare till klockan ringde kvart i sex. Och hör och häpna, men jag är som en annan människa idag, utvilad, pigg och glad. Härligt och precis så det ska vara när en ledig helg närmar sig.

När jag klev upp imorse var det såklart mörkt, men när jag följde med stortjejen ut till skolbussen en stund senare hjälpte månen till att lysa upp lite för oss. Jag kan inte skryta med att vi har mycket snö, men det är i alla fall ett vitt puder på marken. Detta minimala snötäcke hjälper i alla fall till att göra det mycket ljusare ute och idag när termometern visade -9 grader så gnistrade det som kristaller på hela "lagårdplanen", som annars mest är lerig och geggig. Bara det gjorde att jag blev ännu piggare och gladare. Jag öppnade även två av tre hönsluckor imorse, får väl se om de vågar sig på att sticka ut näbbarna i kylan idag.

Barnen har önskat hemgjord pizza då vi ska vara hemma och mysa ikväll, och den önskan ska jag väl kunna ordna. Idag måste jag även åka till den lokala och mycket fina Ica-butiken i den lilla staden. Jag har inte hunnit skriva ner vare sig menyn inför hönsträffen på söndag, eller inköpslistan. Men det räknar jag med att göra innan dagen är slut. Jag funderar på om vi i den lokala hönsträffs- klubben kan starta om från noll igen. Jag menar när det har varit nyår så ska man ta nya tag, tänka framåt och glömma det som varit. Alltså kan alla förtränga den gourmetmiddag vi fick på granne C.s hönsträff och låtsas om som det här blir den allra första de går på. Då finns det inget att jämföra med och alla sitter och mmmm.ar och tycker allt är alldeles underbart...... för de vet ju inget annat då:)

Nä, faktiskt så är jag inte det minsta orolig. Jag gillar ju att laga mat och jag vet av erfarenhet att dessa härliga "tanter" gillar käk av alla de slag. Och även om middagen har en cetral roll på våra möten så känns det som om det kommer bli vääääldigt mycket hönsprat också. Nu har ju även maken slått på stort och börjat plugga höns för att imponera på gästerna. Det är så man börjar misstänka att det är något särskilt han är ute efter. Det verkar nämligen inte riktig vara min gamla vanliga man som gör på detta vis, inte så här offentligt i alla fall. Men skoj ska det bli att träffas alla igen.

1 kommentar:

Kalle sa...

Jodå, min nya passion är höns (inte!!).
Jag tänkte att om jag är lite med i snacket på söndag så kanske jag kan få ta del av middagen....?
Och ett glas vin???