lördag 10 januari 2009

Hönsträff hos mig snart

Den 18.e är det dags för mig att bjuda in till min alldeles första hönsträff. Detta är ett ganska nytt och mycket speciellt sätt att umgås tillsammans med andra fjädertokiga tanter i byn. Vi har i och för sig symöten där alla tanter i och lite utanför byn är med, men av någon anledning så är inte alla de andra lika intresserade av vad som hänt i våra hönshus mellan gångerna. Så för att göra pinan lite mindre för de andra damerna samtidigt som vi ska få ett större utrymme att kackla ifred, så har vi lagt oss till med att ha hönsträffar.

Den senaste träffen som var hos granne C var ju något i hästväg. Visserligen arbetar granne C i kök till vardags, men att få till denna gourmet meny då krävs det talang, det kan jag intyga. Sedan den träffen har ju en viss granne B hetsat mig en aning då hon är fullt medveten om att det är min tur här näst. Och alla ska veta att det är ingen lätt match jag går in i, eftersom jag hamnar efter granne C på vår lilla gå- runt lista. Men jag börjar få ganska bra koll på vad jag ska bjuda på hemma hos mig och det känns himla skönt.

Det vi vill få ut av våra träffar är för det första god mat, ah? Och måltiden ska vara lite genomtänkt också, vi gör nämligen vårt yttersta för att få in ingredienserna fågel och ägg i menyn. För sånt imponerar på deltagarna i den här lilla klubben. Nu är det ju så att man inte alltid har en stackars tupp hemma som väntar på att vandra vidare. Men som väl är går det lika bra att köpa sig en pippi i frysdisken för att använda till middagen. Samtidigt så har vi en i vårt gäng som är mjölkallergiker och detta gör att vi ovana måste tänka ännu ett steg längre. Men gissa om vi blir både klokare och mer erfarna av dessa träffar.

Men det är ju inte bara mat som träffarna handlar om. Nej för sjutton, höns också.....och kycklingar......och tuppar......och foder......och ohyra.......och böcker.......och allt annat som hör våra kära djur till. Nu på den kommande träffen ska vi tex ha en lång diskussion om vilka olika ägg vi ska jaga rätt på innan den stora äggkläckaren ska dåna igång. Jag och granne B pratade lite om det igår och kom fram till att det är ganska många nya raser som ska introduceras i vår by. Jippi!

Ska bli så skoj att få höra hur alla resonerar om vad de ska satsa på i fjäderväg. Själv är jag väldigt mycket inne på att ta två av den, en av en annan och två av en tredje ras, och kanske något mer. Återkommer med det efter hönsträffen tror jag.
Sen tror jag allt att vi ska sätta oss ner och räkna ut hur många olika hönsraser vi har här i byn. Åh så skoj vi ska ha på vår träff.
Sa jag förresten att vi tar ett gott glas vin till middagen också :)

4 kommentarer:

Kalle sa...

Hopp hopp hopp hopp, nu räcker det med höns hemma hos oss du.
Nästa höns ras hemma hos oss renderar i ett Nintendo Wii, bara så att du vet!!!!!

blenda sa...

Självklart älskling, jag skulle aldrig drömma om något annat:)

Koola Viola sa...

*hoppar upp och ner av rolighet*
Men du kunde väl avslöjat liite mer om vad som kommer serveras...? Jag vet fortfarande vad huvudrätten kommer bli hos mig, även om huvudrätts-tuppen flaxade vidare till M för att starta ett nytt liv utan yx-hot.
Och Kalle... Du skulle bara veta *fnittrar lite tjejigt* Då får kontakta min make och köra lite Wii med honom vettja när det blir för Wii-abstinensigt.

Bente sa...

Ni får göra ett "protokoll" o lägga ut sen så man får se vad som avhandlades.....både i fjäder o matväg...../Nyfiken