lördag 10 januari 2009

Muffins och semlor


Nu har jag äntligen fått hem min bok "A piece of cake" som varit slut i den lokala bokhandeln sen innan jul. Igår kom maken hem med den och jag började så sakteliga bläddra igenom den. Log åt alla vackra bilder på mumsigheter som jag skulle vilja baka, men kanske inte borde. Varför ska det vara så att jag älskar att baka och laga god mat, men samtidigt så vågar jag knappt smaka på det innan vågen börjar röra sig uppåt. Trist tycker jag!

Jag vet att ett sätt att slippa lite av tyngden skulle vara att på ett effektivt sätt träna ett par dagar i veckan. Och jag vet att jag både borde och kanske måste ta tag i det nu. Men varför är jag inte motiverad? Åhhh jag blir lite arg på mig själv.

Men hur eller hur så slog jag upp en trevlig sida i boken ungefär 1,5 timme innan jag skulle iväg till jobbet idag. Jag och lilltjejen hjälptes åt att baka finfina blåbärsmuffins med smulpajstäcke. De blev riktigt tjusiga och såg verkligen goda ut. Precis när andra och sista plåten var klar kommer maken hem från stan med en påse i handen. Jag ser ju direkt på påsen vad det är i den. Smarriga semlor, de första för i år. Hmm från det lilla gemytliga konditoriet i den lilla staden, de som inte gör annat än att bakar det bästa av det bästa, alla kategorier. Nu stod jag alltså i köket med två plåtar blåbärsmuffins och en påse semlor. Vad gör man då?

Muffinsen fann jag inga problem alls över att låta bli. Men semlorna, och just från det stället, hu det är ju rent omöjligt. Stortjejen åt först upp all sin grädde på sin semla och tog sedan nästan all min grädde. Jag har inget emot grädde, men just på semlor vill jag inte ha så mycket. Locket gav jag till lilltjejen. Hon åt nämligen bara upp locket på sin semla, resten kletade hon ut över hela tallriken. Rackarns unge! Kvar var då underdelen av bullen plus mandelmassan. Jag tror nog att det är så jag egentligen skulle föredra en semla i min smak, och kanske lite lite grädde också. Så när jag nu tänker efter så var det nog inte så farligt ändå att smaka årets första semla :)

Jag hoppas på att muffinsen smakade bra och att familjen tar vars en ikväll. Eller att de kanske bjuder bort dem imorgon eller så. Bara så att jag snart kan få baka ytterligare nåt gott ur boken att bjuda någon på.

1 kommentar:

Kalle sa...

Muffinen, muffinsen, muffarna?
Jaja jag klarar inte stavningen, dom var kanon goda i vilket fall.
Jag ser framemot nästa recept ur boken.
Är du rädd för vikten så äter jag gärna upp allt du bakar, så löser vi det.