måndag 8 december 2008

Avklarat för den här gången


Nu har jag varit där för den här gången, Ullared alltså. Tanken från början var ju att åka dit några dagar innan jul, men eftersom stortjejen har sin första skolavslutning då var det uteslutet. Och jag kan ju lite käckt säga att vi inte var ensamma där igår, hua meja va folk.
Vi körde hemifrån strax innan sex och var där ca halv nio. Vi dröjde oss kvar vid bilen och mumsade på mackor, kaffe och oboj (jag har ju inte lärt mig dricka kaffe än). Kvart i nio gick vi mot ingången när jag i ögonvrån fick syn på något långt och slingrande, och det var inte en orm i november. Nä då, det var den berömda kön.

Den slingrade sig från ingången, mellan husen och sen i en massa kringelikrokar. Det komiska i det hela var att det tom fanns en väktare där, vars uppgift var att få kön att gå åt rätt håll för att alla skulle få plats på området. En väktare, klockan kvart i nio på morgonen. Ja det behövs nog utbilding för att hålla reda på så många köpgalna människor.

Jag behöll mitt lugn och tänkte lite Pollack där jag stod i kön. Av erfarenhet så vet jag att alla dessa människor släpps in samtidigt klockan nio, så det finns ingen anledning till panik och vassa armbågar.

Jag spenderade sen några timmar i varuhuset, när jag plötsligt träffade på mamma mellan två hyllor. När vi stod där och diskuterade vad vi hittat ringde hennes mobil, det var svärmor.
Hon berättade att hon hade gått ut, hon var redan klar sa hon.
HJÄLP!!!
Nu ska jag erkänna att en märklig känsla kom krypande i min kropp. Hur kan hon redan vara färdig?? Jag hade ju minst halva butiken kvar att gå igenom. Hon måste blivit akut röksugen och helt på det klara med att hon inte skulle handla mer och gått ut. Ett jättesmart sätt om man vill stå emot köplusten, men redan?
Och hon hade ju ingen bilnyckel där hon stod stackarn, utan hon fick glatt vänta på oss.
Efter lång väntan och en kurrande mage hos svärmor kom vi tillslut ut, nöjda och glada med våra köp. Vi packade in kassarna i bilen och gick iväg till restaurangen för lite middag. Alla tre var trötta men nöjda, och när vi nästan hade ätit klart kom vi på att "småaffärerna" utanför stängde redan klockan tre och det var den nu. Så det blev varken skoaffärer eller HM för oss den här gången , men vad gör väl det.

Jag var ganska trött när vi kom hem strax efter sex på kvällen, och det var maken också. Efter att vi lagt barnen och han kikat på Parlamentet så somnade han gott i soffan. Jag däremot slog in julklapp efter julklapp efter julklapp....... ja ni förstår.
Och vips så var alla klapparna till adventskalendern också klara. Kvällen avslutade jag med en stor kopp te till ljudet av djupa andetag från soffan och doften från spannet med glögg.
Åter en dag passerad, och även den riktigt bra.

Inga kommentarer: