måndag 1 december 2008

Blocket i byn



Idag var jag nere hos min Granne B igen, nu för att kolla in det nya rummet och givetvis också de små kycklingarna. Jag hade med mig stortjejen som inte alls var lika förtjust i vårt kacklande under tiden.
Besöket hos Granne B tog den här gången inte alls lika lång tid som det brukar göra. Ändå hann vi kolla över båda våningarna i huset, hönshuset och kycklingarna i stallet. När jag skulle åka därifrån en timme senare var jag helt plötsligt spekulant på mängder av prylar ifrån deras hem. Varför?
Granne B pustade lite över allt de skulle lägga ut till försäljning på Blocket. Hon frågade mig i förbifarten om inte barnen skulle bli glada för en tv med inbygd video. Tja sa jag, det vore kanske inte så dumt.

Jag berättade för henne om mina planer för vår minihall på övervåningen. Den hallen är knappt möblerbar, men jag vill ändå att den lilla ytan som finns ska användas till något vettigt. Har lämnat som förslag till min man att vi kanske kunde ha två små fåtöljer där och en väldigt smal liten byrå med en väldigt liten tv på. Så kan barnen få ha det som ett litet mysrum när de ska titta på Bolibompa ibland, precis ovanför köket (där jag oftast befinner mig).
Jag hade inte alls någon baktanke när jag berättade för Granne B om det, men utan att jag ens hann blinka så hade hon lösningen även på det. ( hon är rätt bra på lösningar)

Hon hade precis för sig att det ute i deras förråd stod två fåtöljer som hon ändå ville bli av med, ganska nätta och kanske just vad jag letade efter. Oj då det här var ju inte riktigt meningen, jag letade ju egentligen inte efter nåt och ändå blev jag väldig snabbt spekulant på både fåtöljer och tv.n. Inte nog med det, uppe i grannens hall stod två stora garderober som grannen frågade mig om jag behövde. Med en suck svarade jag att om det är något jag behöver i mitt hus så är det garderober. Vi bor i ett jättegammalt hus där människorna på den gamla goda tiden förmodligen förvarade alla sina saker i kistor eller så. För några förvaringsutrymme existerar inte hemma hos oss. Är det någon som längtar efter två stora och rymliga garderober så är det jag. Tänk att slippa klättra upp på vinden varje gång det är dags att byta mellan vinter- och sommarkläder. Att kunna förvara lite grejer i husvärmen utan att bli tvungen att tvätta allt innan man ska kunna ta på sig det.

På bråkdelen av en sekund var jag nu även spekulant till två fina garderober. När jag glad i hågen kom hem till min man och började berätta detta ställde han sig lite i försvarsställning och med en ganska allvarlig min. Han mjuknade dock ganska snabbt när han insåg att det var riktigt vettiga saker jag funderade på att köpa. Tror nog han var ganska tacksam över att det inte var någon fjäderklädd överraskning jag tänkte bjuda honom på. Inte den här gången i alla fall.....

1 kommentar:

Koola Viola sa...

Bra, bra, tycker jag :o)
...och du har en utmaning att hämta om du vill: http://koolaviola.blogspot.com/2008/12/en-tta-utmaning.html