söndag 28 december 2008

Gnister och knak

Igår kväll när jag kom hem från jobbet hade maken värmt lite glögg till oss. Han fick en paket med alla Blossas årsglögg sorter i miniatyr av tomten. En miniflaska räcker precis lagom till två små glöggmuggar, perfekt tycker jag. Igår smakade vi den sorten med havtorn och kanel, jättegod. Sen blir man så varm inombords när maken även lagt fram två pepparkakor försedda med varsen skiva grönmögelost på till mig. Jag älskar verkligen den kombinationen. Mums! Jag smög mig sen upp för att sova, medan maken somnade gott i soffan (något som händer en gång ibland, eller två eller mer). Han sov fortfarande gott i soffan när jag steg upp nu på morgonen.

Idag (när jag körde till jobbet) var det så där gnistrande ute. Det knakade i marken när man gick, termometern visade fem minus och det var helt tyst ute. Maken och jag hade som vanligt glömt släcka det stora blockljuset ute på trappan så det brann så fint i lyktan när jag gick till bilen.

Jag var beredd på både älgar och poliser när jag körde iväg till jobbet, men inget hände. Helt lugnt.
Mötte inte en bil, men hade mot slutet av resan ett par strålkastare i backspegeln, så någon mer än jag var tydligen ute och åkte samma väg denna morgon.

Inga kommentarer: