måndag 8 december 2008

Halvlek i målning

När man som jag inte är så haj på målning och sånt, men har bestämt sig för att möblerna hemma ska byta färg, bör man tänka till före.
Det gjorde inte jag.
Nä jag åkte och handlade på mig vattenbaserad färg till köksbord och stolar, tycker att de andra färgerna luktar så starkt. Och vi valde att bordet skulle stå kvar i köket då det målades (skriver så eftersom det blev min man som målade, kan ju inte ta åt mig äran liksom).
Som väl var reagerade inte heller min man på färgen jag köpt utan satte igång att tvätta, slipa och grunda. Mycket nöjda med det ljusa resultatet gick vi och la oss härom kvällen.

På morgonen upptäckte mannen att bordsskivan var full av blåsor, en del större men flertalet mindre. De täckte mer eller mindre hela bordet likt min treåring när hon hade vattkoppor i somras. Vad var detta?? Tänkte jag. Maken förstod direkt.
Att vi inte tänkt oss för, bordet som vi haft i vårt kök de senaste tio åren har ju en skiva som vi flera gånger varje år har oljat in. Hur puckad får man blir?
Nånstans i bakhuvudet finns det faktiskt lite logik hos mig också, och det säger mig att oljad bordsskiva och vattenbaserad färg inte riktigt funkar ihop.
Nu har vi i alla fall bestämt oss för att måla klart stolarna med den här färgen (det funkar), och sen låta skivan vara till efter jul. Och då får det istället bli värmepistol och skrapa, sen riktig färg som funkar med oljad skiva. Har man inte jobb så skaffar man sig.

Tror nog att jag fortsätter med sånt jag kan istället, laga mat och baka. Och kanske pyssla lite. Suck!

Inga kommentarer: