måndag 1 december 2008

Ägg ägg ägg


Idag är det jag som funnit de allra ljuvligaste ägg man kan tänka sig ute i kackelboa.
Härligt härligt härligt, de börjar på allvar förstå vad de är ämnade för mer än sällskap hos oss i familjen.

Tre ägg hittade jag så prydligt i värpredet hos Hedemorahönsen. De verkar så kloka och duktiga i sitt värpbeteende, precis vad man förväntar sig av dem. Ett litet ägg (det minsta på bilden) hittade jag hos min besättning småfåglar. Jag har sedan drygt en månad sett hur två av mina silkeshönor börjat värpa så smått. I denna hästbox numera inredd till hönshus finns det två fina nysnickrade värpreden uppsatta.

Tror ni att silkeshönsen behagar hoppa upp (ja högre är det inte för dem) och värpa i redena? Icke sa nicke, de har hittat en liten vrå under sittpinnarna som även dom sitter väldigt lågt. Under pinnarna har min man fixat till en skiva där nattens spillning ska hamna vilket är kanon. Men att sedan silkeshönsen ska krypa in under denna skiva enda nere på golvet och värpa kan jag inte riktigt förstå. Ni kan tänka er själva när jag måste ligga på knä och liksom krypa under skivan med hönsbajs för att få ut de små ljusbruna delikatesserna (äggen alltså). Inget kul alls!

Så mitt kommande projekt får nog bli att klura ut hur jag ska få upp dessa små höns på rätt plats vid värpning. Tror det är viktigt innan alla dvärgkochin börjar lägga ägg, de måste ju lotsas in på rätt spår i livet de små dunbollarna. Och det borde faktiskt vara dags för dem också snart att visa vad de går för.

Inga kommentarer: