torsdag 18 december 2008

Bokbussen har varit här igen


Igår stressade jag hem från jobbet (eller det gjorde jag ju inte egentligen, körde hem direkt istället för att passera Ica- butiken i staden). Anledningen var att jag ville hinna hem innan bokbussen parkerade ute på ladugårdsplanen. Jag hann hem med god marginal, avstyrde ett gräl mellan barnen, pratade lite med maken och smakade en bit av chokladkolan som jag inte snott in i papper än. Den var faktiskt riktigt god, och nästan helt perfekt om den färdades raka vägen från kylskåpet och in i munnen. Lika bra att den får ligga kvar på brickan och bli uppäten på rätt sätt.

Var var jag nu då, jo bokbussen. Jag reserverade för ett tag sen en nyutkommen bok, "Född en blå dag- Daniel Tammet" och nu hade bokbussen fått in den. Jag var den första att låna denna bok och det känns på något sätt lite speciellt, som om man är utvald ungefär. Det är en självbiografi skriven av en man med en unik språklig och matematisk förmåga. Han kan blixtsnabbt utföra avacerade matematiska beräkningar och han behärskar tio språk. Daniel har diagnosen Aspergers syndrom och savantsyndrom och i hans bok får man följa honom från hans barndom upp i vuxen ålder. Det ska bli så hiskeligt intressant att få läsa den här boken och det var länge sen jag verkligen längtade efter att få krypa upp i soffan och läsa.

Inga kommentarer: