lördag 27 december 2008

Nej se det snöar...

Snön vräkte ner imorse eller på förmiddagen kanske man kan kalla det, när vi satt och åt senfrukost tillsammans. Det är så skönt nu när barnen har jullov och jag inte börjar jobba förrän på eftermiddagen. Då kan vi äta frukost tillsammans hela familjen, det uppskattar jag.

Efter frukosten åkte vinterkläderna fram och barnen skuttade glatt ut i snövädret. Lite synd bara att det endast ligger några centimeter snö på backen, gräset lyser igenom och grusvägen har inte hunnit bli helt täckt av is än. Men jag håller alla tummar jag kan för att det ska bli lite mer snö så barnen kan åka pulka och skidor på sitt jullov. Men som alla vet så har barn en härlig fantasi och det existerar inte orden "det går inte" för dem. Så pulkorna åkte fram och jag och min man drog allt vad vi orkade varsett barn efter oss ner längs vägen. Efter att ha hämtat morgontidningen (klockan elva) så vände vi om och knatade på hemåt igen. Barnen kiknade av skratt där de åkte i pulkorna, förmodligen kittlade väl gruset i rumpan på dem.

För tillfället så kämpar våra barn tillsammans med grannflicka för att samla ihop snö till en snöhäst. Förra året gjorde de varsen snöhäst som de satt och lekte på. För tillfället känns det lite mer avlägset att de ska kunna få fram tillräckligt med snö innan det blir kväll. Men som sagt, "det går inte" finns ju inte i deras värld så de lyckas säkert. Jag själv håller på att fixa till en julskinkepannkaka i ugnen, får se om det smakar lika gott som fläskpannkaka.

Jag har under senaste tiden lagt märke till att mina new hampshirehönor äntligen har lagt på sig lite och börjar bli riktigt runda och fina nu. Däremot tycker jag att brahma- fjädrarna har magrat av lite, inget kul alls. Och de som har fått så mycket rester nu under julen, de borde ju vara som små runda dunbollar och inget annat. Jag har synat dem allt jag kan, och kan inte upptäcka några konstigheter. Får nog ta hit min granne C eller E eller B och be om lite moraliskt stöd igen tror jag.

Inga kommentarer: