onsdag 10 december 2008

Kaninbehov


Jag förstår mig inte riktigt på min kanin här hemma. Han (jag tror Uffe är en han, han är döpt efter Ulf Lundell av min make) bor i ett stort hus på ca 6 kvadratmeter, och till det har han en stor hundgård. Med andra ord lever han som en prins, fast han har ju förstås ingen kaninkompis stackarn.
Hur som helst så ligger hans rastgård alldeles intill vår jordkällare. Uffe har grävt en lång gång under nätet och djupt ner i marken mot jordkällaren. Där nere bor han i omgångar, men jag förstår inte riktigt varför. Och inte sticker han iväg heller.

Men det var inte det jag skulle skriva om. Min fråga är hur renliga kaniner egentligen är av sig. Jag upptäckte för ett tag sen att han fixat en egen liten toaletett i uterummet. Han har aldrig bajsat inne i det stora huset där golvet är täckt av mjukt sågspån. Nä då, han skuttar ut och gör sina behov på samma ställe varje dag. Är alla kaniner såna eller blir det lätt så när de har så mycket yta att vara på. I så fall tycker jag lite synd om alla kaniner som bor i små burar och tvingas göra sina behov där de står, men de kanske inte bryr sig så mycket som jag verkar göra.

1 kommentar:

Cecilia i Hillsjöstrand sa...

Visst kan kaniner vara renliga allt! Alla är det inte, men många kaniner kan fås att gå på kattlåda eller liknande. Kul att Uffe har fixat sig en egen toalett :)