tisdag 2 december 2008

En tuff utmaning

Oh shit vilken utmaning jag fick från Koola Viola. Jag som inte alls är lika förtjust i siffran åtta. Jag har ju siffran tolv som min favorit, och har alltid haft. Men det kan ju vara skönt att det är åtta och inte tolv saker jag ska lista här nedan.

Åtta favoritprogram

Oj då, jag kollar ju inte så mycket på tv längre, men jag försöker väl.

Leilas jul
Jag vet att programmet är alldeles överdrivet vackert, mysigt och leende med söta Leila som bakar och donar inför julen i ett fint kök med massor av färglada pryttlar över allt. Jag vet också att de flesta i vårt land inte alls är så lugna och tillfreds inför julen. Lik förbaskat älskar jag att titta på programmet. Känner ett visst lugn inom mig när jag får kolla in hennes mat- och bakprogram. Gillar inte alls andra matprogram som Paolo Robertos eller Per Moberg. Nä sockersöta Leila kommer till sin rätt tycker jag.

Idol
Jag och min man har kollat på idol sen första säsongen. Jag tycker inte alls att det håller samma klass i år, men kan ändå inte släppa det helt. Sen har jag ändrat mig ganska mycket i år när det gäller idol. Jobbar jag en fredagkväll och missar programmet gör det mig absolut ingenting. Jag kollar inte nån repris eller så i efterhand utan kollar bara vem som åkte ut. Hade det varit åren innan så hade jag garanterat gått ut på nätet morgonen efter och kollat igenom hela programmet. Men inte nu, nä då jag har släppt idolbegäret och känner mig inte alls lika frälst längre. Man kanske har sett nog av den sortens program nu.

Bonde söker fru (till min granne B.s fasa, hi hi)
Jo jag erkänner, jag kan inte låta bli att kolla på Bonde söker fru, som jag också sett varje omgång. Men det är precis som med Idol, jag är inte lika besatt som tidigare år.
Jag har inte sett ett enda av avsnitten på tv, utan kollar dem alltid några dagar efter på nätet. Varför??
Jo, jag klarar verkligen inte av bonden Magnus och hans damer. Vet inte vad det är, men jag kan inte se honom. Då är nätet verkligen perfekt, där snabbspolar jag förbi alla klippen med honom och slipper störa mig. Man slipper ju även reklampauserna, så det går ganska snabbt att kika igenom ett avsnitt för mig. Förra programmet småkikade jag på medan jag stod och strök och det var kanon att ha lite i bakgrunden sådär.
Sen vet jag att inte bönder ser ut som de gör på tv.n i verkligheten, rena och prydliga. Men jag tycker faktsistk att den vackra miljön, djuren och byggnaderna är minst lika intressanta om inte mer, än vad bönderna i sig är.

Julkonserten med Sanna, Sonja och Shirley
Jag älskar verkligen julmusik, till min mans stora förtret. Jag och barnen börjar spela julmusik i huset i november varje år och lyssnar nästan dagligen på olika cd.s fram till jul.
Satt och kollade på julkonserten på tv igår och njöt. Med lite hemgjord glögg i en mugg och pepparkakor med grönmögelost på kunde jag inte ha det bättre. (Jo kanske lite, med tanke på att maken somnat i soffan och överröstade sångerna med ett högt väsande ljud)

På spåret
Jag missade det i fredags då jag jobbade. Tycker det är lite trist att det sänds samtidigt som idol, men vi brukar kunna blippa lite emellan har jag för mig. Jag gillar upplägget att man kan få möjlighet att nån enstaka gång kunna svaret på en allmänbildande fråga eller kanske känna igen sig i någon stad man har besökt. Bra underhållning blandat med lite musik. Enkelt och glatt, det gillar jag på fredagkvällen.

Parlamentet
Har varit med i så många år nu men fungerar fortfarande. Känns befriande att få skratta av sig lite i slutet på veckan.

Morgon- tv på 4.an
Ett program som jag tyvärr aldrig tittar på längre. Men hade jag haft en liten platt- tv någonstans i köket så hade jag garanterat haft morgon tv.n på som lite sällskap om mornarna när jag är hemma. Jag vet att jag på den tiden jag kollade fick flera bra boktips, recept och även lite allmän kunskap när jag tittade på programmet.

Diverse inredningsprogram
Dessa program har också minskat dramatiskt i min tv-värld. Förr kollade jag på nästan alla program i den här kategorin. Men som jag skrev innan så tillbringar jag inte så mycket tid vid tv.n längre. Kanke kan vara för att det lätt blir att man lägger mer tid åt att titta på inredningsprogram än att göra något vettigt åt hur det ser ut omkring en. Men Äntligen hemmas julprogram måste jag nog kika på när det kommer i alla fall.

Jag vågar inte börja kolla på en massa serier längre, jag vet att jag fastnar, och det vill jag inte.

Åtta saker jag gjorde igår

* Sa godmorgon till fjäderbollarna, kaninen och katterna. Gav dem lite mat och hittade fyra små ägg i kackelboa.

* Slog in och hängde upp små paket för de 14 första dagarna i barnens adventskalender. Lilltjejen satt bredvid och ögonen glittrade av nyfikenhet.

* Tände ljus och gjorde en brasa i järnspisen, luktade på min nygjorda glögg som fortfarande fräser lite i spannet när den jäser. Fick besök av min vän och fd klasskompis, satt och fikade och pratade av oss en stund uppkrupna i soffan. Luktade lite på en go bebiskille.

* Fixade middag till familjen, köttbullar potatis och brunsås- barnen gav ett mycket gott betyg vilket gjorde mig glad.

* Tog med stortjejen ner till Granne B en stund, kikade på det nya rummet och alla fjäderbollarna. Blev spekulant på diverse möbler och hann prata av mig en stund.

* Tände ljus igen, sen samlades familjen för att kolla årets julkalender. Stortjejen protesterade efter knappt fem minuter då hon tyckte den var trist och inte alls lik förra årets. (kanke skulle berättat det för henne innan). Men hon höll sig kvar och jag hoppas hon ger den en chans de kommande dagarna.

* Nattade barnen och bloggade tills de somnat.

* Drack glögg med min man och tittade på Julkonserten på tv, blev lite nostalgisk.

Åtta saker jag ser fram emot

* Snö, inte för att jag tycker det är kul att skotta. Men jag älskar när det är alldeles vitt ute, rent och soligt. Jag blir på ett mycket bättre humör och den snälla farbrorn som oftast kör plogbilen brukar ploga upp en stor pulkabacke till oss på ladugårdsplanen. Där roar vi oss och sen grillar vi korv och dricker varm oboj. Det är bara så härligt.

* Att katterna ska sluta göra sina behov i stallet. Under hela sommarhalvåret beter de sig som normala katter, och är utomhus i ur och skur. När det blir mörkt och kallare är det som om de tappar förståndet helt. De börjar göra sina behov inne istället. Varför, och vad gör jag för fel. Ibland är jag orolig att jag snart gör nåt dumt med dem.......grrrr

* Lucia, jag tycker det är något speciellt med lucia. Jag är väldigt blödig och börjar lätt gråta bara jag ser ett skrynkligt lucialinne och ett rött band. Jag vet inte vad det är det väcker hos mig, men vackert är det. Jag hoppas att mina tjejer också kommer uppskatta det här med lucia när de växer upp. (blev dock inte lika rörd när maken igår skulle öva luciatåg med barnen. Han gick in för det stenhårt, tog på sig ett lucialinne i stl 160, tajt som attan och alldeles för kort. Glitter i det obefintliga hårsvallet och runt midjan och med ett ljus i handen) Men jösses så kul det var, han kan bjuda på sig själv min man.

* Min svägerskas julbord. Som jag skrivit tidigare så är hon en sån klippa när det gäller att laga mat. Hennes yngsta son fyller år dagen innan julafton och då har hon haft som tradition att bjuda på julbord. Hennes julbord vinner allt, alla kategorier. I år ska vi få njuta av det söndagen innan jul, jag längtar redan. Mums!

* Att kunna skaffa mig en ny hund. Jag längtar så det gör riktigt ont i mig. Har så smått börjat kolla planerade kullar till våren och även börjat spara lite pengar. Ju längre tiden går så känner jag att jag inte klarar mig utan vovve. Hund är min grej och det är jag medveten om.

* Nästa gång jag får börja plocka kantareller, jag älskar att plocka svamp. Iklädd jeans, en tjock olle och kängor..........helst tillsammans med en hund förstås.

* Torsdag. Först ska jag och barnen tillsammans med mormor ha tjejdag. Vi ska åka tåget in till den lite större staden. Gå och kika lite, äta lunch och kankse fika. Ta det lugnt och bara ha trevligt innan vi tar tåget hem igen. (mina barn har aldrig åkt tåg). På kvällen ska jag hem till Granne B på Julsymöte, dvs ett symöte då vi inte syr utan bara julmyser och pratar lite skit. Blir nog en kanondag hoppas jag. Sen har Granne B lovat att spela julmusik på flygeln, så det kan inte bli mycket bättre.

* Att vi under vintern ska få åka släde efter häst med Granne E och hennes man. De har två urtjusiga arbetshästar (jag kallar dem så eftersom jag är så dålig på hästkunskap). Hur som helst så ska vi i byn få åka släde upp till den gamla kvarnen några kilometer bort. Där ska vi göra upp eld och grilla och ha så där orättvist mysigt. Längtar!

Åtta favoritrestauranger
Hoppsan, hur ofta går vi på restaurang? Inte ofta alls.
Men åker vi in till den lite större staden och kommer på att vi ska äta luch ihop så hamnar vi ibland på en kinarestaurang med mycket god mat.
Det finns också en restaurang som serverar goda kötträtter på en skollhet järnplatta, det gillar jag.
Utöver detta så har jag inte så mycket att tillägga. Jo förresten, en dryg mil från vårt hem i ett litet samhälle driver en man och hans fru ett hotell. Frun i familjen kommer från Thailand och lagar fantastisk god mat. Dit åker vi gärna och hämtar mat ibland.
Något annat som är bland det bästa jag vet är min mammas öländska kroppkakor, finns nästan inget bättre än att bli bjuden på det.
För övrigt så är jag själv så intresserad av att laga mat så jag fixar gärna god mat hemma till resten av familjen.

Åtta saker på min önskelista

Vi byter inte så mycket julklappar vi vuxna, men önska kan man ju alltid :)

* Förvaring i huset, bra planering för detta. Både i groventrén och i övriga huset.

* En ny bäddmadrass till vår säng. Vi har inte haft någon riktig bäddmadrass på flera år utan bara ett tunnt tunnt elende som varken gör från eller till. Nä jag vill ha en tjock madrass typ sju cm..... och gärna en läslampa också

* En ny hund, vill ha vill ha vill ha

* En garderob som inte krymper mina kläder varje höst. Suck, jag vill kunna äta allt jag vill utan att det syns på vågen, kan man önska sig det?

* En årsförbrukning av ljus..............det blir inte lite det.

* Jag tror jag önskar mig en platt-tv också, inte till mig utan till min man. Jag vet hur lycklig han skulle bli då

* En lugn och skön jul, trots att jag jobbar nästan varje dag. Men min önskan är att den ska bli lugn och skön...........med snö.

* Och så sist men inte minst, att alla nära och kära får vara friska och lyckliga nästa år. Vet att det låter taget, men det är så självklart.

Några utmaningar blir det inte för min del...................vet inte så många som bloggar än :)

Inga kommentarer: