söndag 28 december 2008

Fasan i stan


Nog för att jag gillar fjäderfä av många slag och gärna vill ha både nya sorter och färger här hemma. Men idag blev jag väldigt förvånad. När jag jobbade och körde iväg genom den lilla staden på väg till vår personallägenhet hoppade det ut en fasantupp framför bilen. En sån där tjusig tupp, guldig kropp och enormt vackra stjärtfjädrar. Men det var så fel. En sådan stilig herre ska bo och leva i skogen, i en fin liten glänta tillsammans med sin fasanhöna. Inte på en asfalterad gata mitt i den lilla småstaden, en gata som för övrigt är ganska vältrafikerad om dagarna. Vad gjorde den där??? Och synd tyckte jag om den också, den blev så stirrig där den sprang omkring framför mig när jag satt i bilen.

Jag började fundera ut ifall det fanns någon i närheten med höns, som kanske också huserade över en fasantupp. Och min tanke var då att den lilla tuppeluppen hade rymt hemifrån. Men nä, det finns inte en chans i världen att någon i de kvarteren har fjäderfä i sin trädgård.

Men hur funkar egentligen fasaner? Flyger de iväg långa sträckor eller vad pysslar de med om dagarna? På platsen där jag såg den här pippin finns ingen skog på lång väg (flera km i alla fall). Hur som helst så kan jag inte annat än hoppas på att han tog sig hem till skogen och sin fasanhöna igen, och att han nu ikväll mår bra. Han kommer förmodligen drömma mardrömmar om stora dånande varelser som jagar honom kors och tvärs under hans semestertripp. Stackars krake. Hoppas för jösse namn inte att han behövde sätta livet till. Vem vet, han kanske bara hade fått en weekendsemester till staden i julklapp, och där kom jag och sabbade sista dagen för honom. Suck

Inga kommentarer: